آشنایی با مرکز شناسایی
یکی از پایههای اساسی نظام امامت و امت، مردم میباشند و بدون حضور و حرکت عمومی مردم، تمدن نوین اسلامی شکل نخواهد گرفت. امام خمینی در پیام ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ و تبریک شکلگیری جمهوری اسلامی با رأی مردم از تعبیر «امامت امت» صحبت کردند. در این تعریف، ولیفقیه باید کاری کند که مردم به امامت برسند و احساس مسئولیت کرده و در میدان حضور پیدا کنند. علاوه بر آن، غایت حکومت اسلامی که رسیدن مردم به کمال و رشد و قسط میباشد، جز با اراده و قیام مردم شکل نمیگیرد، چنانچه در قرآن آمده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ».
همچنین در مقدمۀ قانون اساسی، مشارکت مردم در حکمرانی ضرورتی حیاتی دانسته شده است که زمینۀ تحقق حکومت وعده داده شدۀ مستضعفین را فراهم میآورد: «هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است (وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ) تا زمینۀ بروز و شکوفایی استعدادها به منظور تجلی ابعاد خودگونگی انسان فراهم آید (تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّهِ) و این جز در گرو مشارکت فعال و گستردۀ تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه نمیتواند باشد.»
البته برای مشارکت مردمی باید فرمول علمی، منطقی و قابل اجرا طراحی کرد. چنانچه مقام معظم رهبری میفرمایند:
«اگر حضور مردم در این راهها و برای این هدفها تأمین شود، این هدفها حتی زودتر از دورانی که در نظر گرفته شده است، حاصل خواهد شد. حضور مردم چه جوری است؟ این، همان نکتهی اصلی است. اینجاست که مسئولین باید زمینهها را، مدلها را، فرمولهای عملی و قابل فهم عموم را، فرمولهای اعتمادبخش را برای مشارکت مردم فراهم کنند.»
میتوان با تامل و پژوهش در منظومهی فکری مقام معظم رهبری، به فرآیندی سهمرحلهای برای مشارکت مردم رسید: شناسایی و ارزیابی، پرورش و توانمندسازی و در نهایت هدایت استعدادهای مردمی، سهگانهای است که در منظومهی فکری آقا برای این هدف طراحی شده است. چنانچه ایشان دربارهی مواجهه با استعدادها میفرمایند:
«یعنی اول شناسایی استعدادها، بعد پرورش آنها و آنگاه هدایت استعدادها به سمت کارهای لازم و مناسب.» (۱۳۸۳/۰۷/۰۵ بیانات در دیدار با جوانان نخبه و دانشجویان)
شناسایی به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در راستای ساماندهی افراد، تشکیلات، تولیدات و جریانهای بالفعل و بالقوه در عرصههای مختلف دارای پیچیدگیها، روشها و قالبهای متنوعی است. متاسفانه در حوزهی شناسایی بهصورت منسجم مطالعات نظری خاصی صورت نپذیرفته و از این جهت خلاء مبانی تئوریک میتواند آسیبزننده و در طراحی مدل شناسایی در حوزههای مختلف آسیبرسان باشد.
تعریف
شناسایی در لغتنامه (دهخدا) به معنی عمل شناختن، وقوف، معرفت، عرفان، تعریف میباشد اما در معنای اصطلاحی آن نمیتوان تعریف واضح و مشخصی بیان کرد و آنچه بر حسب قرائن و نوع کارکرد میتوان گفت اینکه شناسایی به معنی جستجو برای یافتن کنشگران با هویت و مشخصات مدنظر در نقاط جغرافیایی مختلف و در حوزههای عملکردی متفاوت و دستیابی به مشخصات اصلی کنشگران و حوزههای عملکردی آنها است.
شناسایی باعث میشود تا استخری و مخزنی از کنشگران با موضوعات و ماموریتهای مختلف در دست باشد تا در مرحله ارزیابی و گزینش بتوان افراد و گروههای مختلف را دستهبندی نموده و ارزیابی را تسهیل نمود. علاوه بر آن، باعث میشود که یک دید وضعیتی مناسب از کمیت کنشگران و پراکندگی آنان در جغرافیا و عرصهی نقشآفرینی حاصل شود.
خدمات این مرکز در دو قشر مخاطبین فردی و یا گروهی مشتمل بر انواع مدل های شناسایی می باشد که گزیده از این خدمات به شرح ذیل می باشند:
1-کشف و شناسایی حداکثری کنشگران مردمی تا رسیدن به مرجعیت و بانکی جامع از کنشگران مردمی کشور
2-انجام شناسایی مبتنی بر دسته بندی علمکردی و حوزه ی فعالیت
3-افزایش اتقان و اعتبار شناسایی از طریق تطبیق و اشتراک گیری اطلاعات
4-تسریع در امورات و محولات سازمان ها، ارگانهای مردم نهاد و کار سپاری ها مخصوصا در کل کشور
5-تشریح نقشه حلقه های میانی و کنشگران مردمی در فرایند های مبتنی بر پیشرفت
6-معرفی افراد و گروه های شناسایی شده در جهت فرایند عملیاتی به مجموعه های همکار
7-ایجاد کارنامه های شناسایی برای مخاطبین شناسایی شده
8-هم افزایی و ایجاد همکاری های مشترک در جهت پیشرفت امورات محوله در فرایند شناسایی
9-بکارگیری مخاطبین در راستای تدوین اسناد منطقه ای
10-ایجاد اتاق وضعیت آنلاین از شناسایی های صورت گرفته بر حسب اقتضائات درخواستی